Torstaina 23.1.2014 koitti monien odottama päivä ja edessä oli piiiitkä matka kohti Ranuaa. Matkaan lähdettiin hyvissä ajoin aamulla...ajokeli oli kuiva ja hyvä koko matkan, mutta lunta ei ollut vielä Oulun korkeudellaan juuri mitään. Perille Ranualle ensimmäiset saapuivat hyvissä ajoin iltapäivästä / alkuillasta ja siitä tipotelleen kohti iltaa tuli yhä enemmän porukkaa paikalle. Perillä keli olikin jo mukavan talvinen, lunta sanotaanko sopivasti ja pakkasta noin 20 astetta. Majoittauduimme lomakylä Gulo Guloon, jonka mökit saunoineen soveltuvat hyvin Gordini-porukkamme käyttöön. Ensimmäisenä iltana luvassa oli kuulumisten vaihtoa ja rauhallista illan viettoa. Nukkumaan mentiin (poikkeuksellisesti) suhteellisen ajoissa, koska perjantaina oli luvassa piiitkä päivä.
|
Koko matkan roikkui puskurissa tollanen Sinisorsa - kumma juttu :) |
|
Perillä Ranualla - lunta tupruttaa, pakkanen paukkuu ja Sorsa odottaa malttamattomana radalle pääsyä |
Perjantai-aamuna kello herätti ennen kahdeksaa ja siitä suunnistimme aamupalalle. Aamupalan nautittuamme lähdimme kohti Kivijärveä, Markun hienolle "plassille" (niinkuin Etelä-Pohjanmaalla tavataan sanoa). Kivijärvellä odotti Markun tekemä hieno 1,3 km pitkä jäärata. Olosuhteet olivat mitä mainioimmat..ilma oli yön aikana vähän lauhtunut ja pakkasta oli vajaat kymmenen astetta. Laitoin yöksi Mörssärin konehuoneeseen pressun suojaksi ja alas moottoritilan suojapellin päälle tavallisen sisätilan lämppärin puhaltamaan. Konsti toimi mainiosti ja aamulla auto oli mukava käynnistää kuin "palmun alta". Sen jälkeen 15" Misukat alle (olivat muuten ekaa kertaa alla ajossa ja hyvin mahtuivat pyörimään "ratamallin" lokasuojista huolimatta) ja pari kierrosta radalla hiljaa ajaen kone lämpimäksi. Rata tuntui heti hienolta ja ajaminen jäällä muutamaan vuoteen sitäkin paremmalta.
Pikkuhiljaa radalle alkoi tulemaan lisää väkeä ja ei aikaakaan, kun Markun piha ja sen jälkeen jäälle auratta ratavarikko oli täynnä kalustoa. Oli Gordinia, Mitsu Galanttia, Mitsu Evoa, rallicross Mersua, Datsunia, Cortina GT:tä eli kaikkeen kaikkiaan värikästä ja ennen kaikkea hienoa kalustoa.
|
Ensin konehuone lämmitykseen.. |
|
...jonkin ajan kuluttua vähän ryyyyppyä ja Sorsa käyntiin... |
|
..ja lopuksi muutama kierros radalla "hiljaa", kone lämpimäksi ja siirtotulpat vaihtoon |
|
Markun ja Tapion Gordinit ratavarikolla odottamassa radalle pääsyä |
|
Mörssäri ekaa kertaa jäällä jälleenrakennuksen jälkeen ja äijät ihmettelemässä Herraloiden sprinttiauton konehuonetta |
|
Radalla fiilistelyä..jompikumpi Herraloista..ja Sininen hetki myös luonnon puolesta |
|
Heimo lähdössä radalle sillä välin, kun Tapio ja Jukka kuuntelevat Markun kommentteja Mitsusta :) |
|
Jere tyylittelee Mesellä |
Paikalla oli ensi kertaa myös Mansikka-Ahon Askon, jälleenrakennuksen kokenut, todella komea Gordini, joka on tehty ns. ajan henkeen. Jopa turvakaaret ovat samanlaiset kuin mitä aikoinaan Gordineissa käytettiin. Asko oli kutsunut paikalle myös Äimäsen Jarmon, joka omisti kyseisen auton 70-luvulla ja ajoi sillä kilpaa mm. muuan Henry Niemisen kanssa samoissa kisoissa. Jarmolla oli hieno "ässä hihassa" perjantai-iltana. Siitä lisää alempana, mutta ensin muutama kuva Askon Sinisorsasta.
|
Tässä kuvassa ei ole vielä Gordinin alkuperäistä rattia...öhöm.. |
|
Jarmo kävi fiilistelemässä ex-Gordinillaan..huom. ajanmukainen kypärä.. |
|
Markku yrittää Mitsulla karata Gordinilta |
|
Jere päästeli myös Mitsulla, jonka moottoriohjausta samalla säädettiin läppärillä pelkääjän paikalta käsin |
|
Heimo näytti ajolinjan mallia muille... |
|
...nämä kolme kuvaa ovat siitä todisteena... |
|
...kellään ei liene lisättävää...;) |
|
Mörssärille tavanomaista pitkää luisua |
|
Keula on vielä karvan liian ylhäällä, muuten alustan asento kohdillaan |
Seuraavaksi vuorossa oli päivällisbuffet Hotelli Ilveslinnassa..vatsa täyteen herkullista poronkäristystä ja sitten olikin hyvä suunnata Rovaniemelle Artic Lapland Rallin yleisöerikoiskokeelle, jonne osa porukasta lähti käymään toisten jäädessä mökeille huolehtimaan nestetasap...eikun siis turinoimaan mukavia ;). Rovaniemellä oli taas kerran todella kylmä keli...liki 30 astetta pakkasta, joten siellä ei viitsitty kauaa olla. Saavuttuamme takaisin mökeille oli vuorossa Äimäsen Jarmon yllätys, joka löi aika monen ällikällä ja joitakin jopa näpeille sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kuitenkin varsin mieluisin seurauksin.
|
Tämännäköisiä Gordinikuskeja nähtiin Mäntyvaaran yleisöerikoiskokeella hiukan vajaassa 30-asteen pakkasessa |
|
Jarmo oli kutsunut perjantai-illalla koko Rellu-porukan paikalle eikä tässä vaiheessa kukaan tiennyt mitä Jarmo aikoi Gordinilaatikostaan esille ottaa :). Jarmo jakoi viimeiset Gordini-tavaransa pois ja vastaanottajat oli päättänyt yksimielinen tuomaristo päivän kuluessa.
Jarmon yllätysten saajat ja jakoperusteet:
- Heimo Herrala sai venttiilinsäätöavaimen ja katkojan kärjet. Perusteena se, kun Heimo oli aamupäivällä säätänyt venttiilivälyksiä Jarmon samoin "metrin mittaisella" jakoavaimella :).
- Markku Kivijärvi sai kaksi suurtehopuolaa, kun Jarmo päivän aikana bongasi, että Markun Gordinista sellainen puuttuu. Kahdelle kappaleelle syy oli se, ettei Jarmo muistanut kumpi niistä toimii :)
- Allekirjoittanut sai NGK:n Racing-tulpat sekä tulpa-avaimen. Perusteena se, että Jarmon mieltä lämmitti hänen huomattuaan vanhan kilpakumppanin eli isäni elävän edelleen Mörssärin mukana. Tämä oli hieno ja 100% oikea huomio.
- Sokerina pohjalla Jarmo halusi näpäyttää Asko Mansikka-Ahoa sormille...milläpäs muullakaan kuin Gordinin alkuperäisellä ratilla. Jos olivat muutkin yllätysten saajat ihmeissään, niin Asko vasta olikin saadessaan hienokuntoisen Gordinin ratin, jolla hän voi täydentää ennestäänkin hienoa Gordinia entistä parempaan suuntaan ;).
|
|
|
|
Nämä siitä hyvästä, että isäni henki elää mukana Renaut-harrastuksessani |
|
Asko "hieman" yllättyneenä, kun annettiin lupa ottaa side pois silmiltä ja ilme kuin pikkupojallla |
|
Uusi omistaja esittelee ylpeänä rattia |
|
Lopuksi nautimme lasilliset parempaa Renaulttia ;) |
Suuret kiitokset Jarmolle itseni ja muiden yllätysten saajien puolesta vielä kerran! Ikimuistoinen juttu itse kullekkin.
Lauantaina koittaessa suuntasimme Kaitajärvelle, jossa meitä odotti pitkä (2,5 km), todella hieno ja nopea rata. Paikallinen kyläyhdistys oli järjestänyt paikalle myös myyntikojun, josta nälkäiset kuskit saivat käydä ostamassa mm. makkaraa ja kahvia. Vaikka yhtään Rellua ei tällä kertaa tarvinnut hangesta hinata niin myös hinauspalvelut oli järjestetty mallikkaasti, joten kaiken kaikkiaan puitteet olivat todella hyvät.
Alla kuvia lauantailta:
|
Hannu Roihan GT Cortina |
|
Keinäsen Juhalla oli vaihteisto-ongelmia Integralessaan |
|
Mahtoiko Askokin haaveilla rallimakkarasta, kun Toni niin maukkaasti sellaista nautiskeli? |
|
"incar kuvaa" by Jari Huhti |
|
Tässä Datsunissa on Voimaa ja erittäin harvinainen moottori |
|
Perjantai-iltana paikalle tuli myös Ahon Eero, joka kävi lauantaina ulkoiluttamassa hienosti toimivaa Gordiniaan |
|
G-Forumin perustaja Jukka Suvisalmi oli hengessä mukana vaikkei paikalle päässytkään ja oli lähettänyt Eeron mukana pullon Renaulttia, jonka jaoimme koko Ranua 2014-poppoon kesken. Kiitos Jukka! Taustalla myös G-jaoksen kiertopalkinnot. |
|
Tupa täynnä väkeä ennen legendaariselle kota-poronkäristykselle lähtöä |
|
Toni ja Oulun poppoo konjakilla |
|
Kodalla oli uusi kokki, joka oli mistäs muualtakaan kuin Ranskasta kotoisin :)! |
|
Markullakin oli muutama yllätys hihassa..hän jakoi nimittäin sarjan Gordinin kiertokankia ja muutaman auton siihen päälle..ammattiinsa hienosti sopien tietysti puisina versioina..alempana kuvassa nähtävänä nämä hienot aarteet. Kiitos Markku - ikimuistoiset yllätykset! |
|
Perinteisesti myös G-jaoksen kiertopalkinnot jaettiin uusille "omistajille". Tänä vuonna ne saivat nuorinta sukupolvea edustavat Jere ja Roni Kalliokoski |
|
Yhden pöytäseurueen saalista...Kätevän Jukan ja Äimäsen Jarmon autot, Herraloiden ja allekirjoittaneen kiertokanget sekä Heimon synttärikonjakki ;). Markku oli tehnyt kankiin offsetitkin ihan kuten oikeissakin G:n kiertokangissa..tarkkaa työtä!
Lopuksi erityiskiitokset Markku Kivijärvelle ja Tapio Piittarille. Markku ja Tapio hoisivat homman tänäkin vuonna hienosti kotiin. Markulle haastetta toi erityisesti keliolosuhteet, jota vielä vuoden vaihteessa jännitettiin, mutta lopulta kaikki kääntyi parhain päin ja Markku sai radan tehtyä. Kiitokset myös niille, joiden nimiä en huomannut tässä mainita (erityisesti Kaitajärven jääradan tekijöille ja "henkilökunnalle") + tietysti kaikille osallistujille. Reissu oli taas kerran aivan loistava ja onnistunut!
Kiitokset myös Suomen Renault kerholle jäärätapäivien tukemisesta!!!
Terveisin Mikko!
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti